سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زبان آموزی

اندیشه آینه‏اى است تابناک ، و پند روزانه ترساننده‏اى از غل و غش پاک ، و تو را در ادب کردن نفس بس که دورى کنى از آنچه نپسندى از دیگر کس . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

انجمنی برای نقد
پنج شنبه 93 مهر 10  11:35 عصر

عصر روز شنبه، نشست نقد دو کتاب تازه زادِ آموزش مهارت های نوشتاری پایه ی هفتم و هشتم  از سوی انجمن قلم ایران با حضور جمعی از نویسندگان کشور برگزار گردید. اگر چه پیش از این، در جمع مدرسان کشوری و استادان زبان و ادبیات فارسی و همین طور در گروه های آموزشی استان ها این کتاب، بررسی، تحلیل و کالبدشکافی محتوایی و ساختاری شده بود اما این نشست اولین جلسه ی رسمی نقد این دو کتاب در بیرون از فضای آموزش و پرورش بود. آن چه در پی می آید سرخط و چکیده ی سخن هاست:

نشست انجمن قلم( عصر روز شنبه پنجم مهر 1393 ساعت 16 تا 30/ 19)

سرخط سخن منتقدان و سخن گویان در باره ی کتاب « آموزش مهارت های نوشتاری(نگارش و انشا)»:

*آقای محمد میرکیانی(نویسنده ی کودک و نوجوان):

-        هر کتابی که تالیف می شود شایسته  و لایق احترام است.

-       یکی از دشوارترین کارها، تالیف کتاب برای آموزش نوشتن و انشا است.تالیف در علوم پایه کار ساده تری است.

-       انشا از نادرترین درسی است که دانش آموز را به خلوت خود می برد و فضای کشف و شهود است.

-       چرا این کتاب دو اسم دارد و چرا  واژه ی انشا را حذف کردید؟

-       این کتاب آموزش نویسندگی است ، نه انشا .

-       بازنویسی، ادامه ی حیات حکایت ها و متون کهن است.

-       زبان کتاب درسی باید فاخر و معیار باشد، زبان کتاب ، صمیمی نیست.

-       از واژه سازی و کاربرد کلمات مرده باید پرهیز کرد. چرا در کنار کلمه ی «معیار» کلمه ی «سنجه» آمده است؟

-       صفحه آرایی کتاب، مجله ای است و صحافی کتاب هم شأن آن را حفظ نکرده، احترام برانگیز نیست.

 

*دکتر غلامعلی حداد عادل( رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی):

     - سپاسگزاری از وزارت آموزش و پرورش به خاطر تالیف این کتاب.

    - من  در این جلسه، خیلی با احتیاط صحبت می کنم. یک وجه احتیاط من این است که هیچ وقت معلم انشا نبوده ام.

   - توانایی در انشا را با توانایی در ذهن و تفکّر همراه می دانم. و همین کار انشا نویسی را سخت می کند، چون با فکر کردن توأم است. انیشتین می گفت: فکر کردن، مشکل ترین کار دنیاست.

  - مشحص کردن قدم های پیشین و گام های بعدی در تالیف خیلی مهم است.

 - از نظر من آموزش انشا به کتاب نیاز ندارد. فقط برای معلم باید کتاب تالیف کرد نه برای دانش آموزان.

    - تلاش کنیم تا ترس از نوشتن، از بین برود.

     - به نظر من این کتاب، کمی تحت تاثیر کارهای غربی هاست. آموزش قالب و ساختار برای این پایه زود است. به همین دلیل من در موفق شدن این شیوه تردید دارم.

-       درست نویسی ها با نیاز بچه ها هماهنگی ندارد. بهتر است بر اساس آسیب شناسی نوشته های دانش آموزان تنظیم شود.

-       بگذارید این یک سال اول تالیف و آموزش این کتاب ها آزمایشی باشد.

-       شهامت داشته باشید اگر کتاب در عمل خوب نبود، سال بعد آن را بردارید.

 

*دکتر حسن ذوالفقاری( عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس):

- به نظر من انشا به کتاب نیاز ندارد.

- از نظر برنامه ای این کار ایراد دارد. دانش آموز هشتم  که هفتم را نخوانده چه باید بکند؟

- نثر متن های کتاب یکدست نیست.

- اختصاص یک کتاب (هفتم) به بند نویسی افراط است. این کار می توانست در دو سه درس تمام شود.

- درست نویسی ها با هم و با درس ارتباط ندارند.

- چرا ارزش یابی در کتاب چاپ شده است؟

- هر دو کتاب به ویرایش دقیق تری نیاز دارند.

 

*آقای مجید عمیق ( مترجم و نویسنده):

- کاش این کتاب آن ور آبی بود.

- در خارج برای آموزش نوشتن هیچ کتابی ندارند.

- درست نویسی باید یکجا به صورت بخش مستقلی بیاید.

- این کتاب با عجله نوشته شده، به همین سبب فصل بندی مناسبی ندارد.

- از منابع خارجی به نادرست استفاده شده است.

 

* آقای حسین حسینی نژاد(مدیرمسول ماهنامه ی انشاو نویسندگی):

- آموزش و پرورش به حرف ها و اعتراض ها و نقدها و نظرات دیگران توجهی ندارد و کارخودش را می کند.

- نباید یک نفر برای کشور کتاب درسی بنویسد. باید از مشارکت دیگران در تالیف کتاب درسی استفاده شود.

 

*دکتر فریدون اکبری شلدره( رئیس گروه زبان و ادب فارسی دفتر تالیف کتاب های درسی):

- من هرگز در پی پاسخ به نقدها نیستم. تلاش برای پاسخ، ما را از هدفمان دور می کند. همه ی خوانندگان کتاب ، حق دارند خوانش خود را گزارش کنند.ما بیش تر به دنبال شکار نگاه ها و طرح های ناب هستیم تا کتاب را از این که هست، پیراسته تر و استوارتر سازیم.

- نقدها نشان می دهد که هنوز اسیر عادت ها  و در چنبره ی آموزش پیشینی گرفتاریم.

- رویکرد اصلی این کتاب های نوپدید، رویکرد مهارتی است. لازم است منتقدان با کتاب خوبگیرند آن را دقیق تر مطالعه کنند تا با مبانی نظری و رویکرد این کتاب آشنا شوند.

- نوشتن این کتاب، جرئت و جسارت نیاز داشت چون بنیانش بر عادت ستیزی استوار است. ما با توکل به خدای بزرگ دست به این ساختارشکنی زدیم و خلاف آمد ذهن ها، گام برداشتیم.

- حرکت ما از زبان به سوی ادبیات است. نخست، کسب توانایی نوشتن، سپس پرورش مهارت نویسندگی.ما از مهارت نوشتن سخن می گوییم، نه از انشانویسی.

- آگاهانه از رویکردی هنری و انشاوار به نوشتن، پرهیز کرده ایم. زیرا یکی از آسیب های تاریخی آموزش ما همین بود.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کودک و زبان مادری- 12
    کودک و زبان مادری -11
    کودک و زبان مادری-10
    کودک و زبان مادری-9
    کودک و زبان مادری-8
    کودک و زبان مادری-7
    کودک و زبان مادری-6
    کودک و زبان مادری - 5
    کودک و زبان مادری - 4
    کودک و زبان مادری-3
    کودک و زبان مادری-2
    کودک و زبان مادری -1
    زبان، شاهراه رسیدن به جهان نور و روشنایی و علم
    کالبد شکافی رمان «ملت عشق»
    نمایی از درون
    [همه عناوین(252)][عناوین آرشیوشده]

    دوشنبه 103 آذر 5

    کل:   591499   بازدید

    امروز:   7   بازدید

    دیروز:   367   بازدید

    فهرست

    [خـانه]

    [ RSS ]

    [ Atom ]

    [شناسنامه]

    [پست الکترونیــک]

    [ورود به بخش مدیریت]

    پیوندهای روزانه

    وبلاگ ادبی [265]
    سایت های ادبی [273]
    گروه ادبیات فارسی [693]
    [آرشیو(3)]

    آشنایی با من

    زبان آموزی

    لوگوی خودم

    زبان آموزی

    دسته بندی یادداشتها

    مقتل[2] . مقتل ، فدایی مازندرانی ، ادب عاشورایی . مقتل فدایی مازندرانی . مقتل فدایی مازندرانی ، نوحه ها . نشان اضافه، همزه، خط فارسی . نگرش شبکه ای ، فارسی ششم، رویکردخاص،رویکردعام، برنامه ی درسی ملی . نوروز . واژه های مصوّب . واژه، گزینش، بافت سخن، کاربست . کُنش خواندن، دریافت، فرایندهای مغزی . کودک، زبان، حس ها، واژه ها . کودک، زبان، خانو.اده، محیط، . کودک، زبان، سواد دیداری، انباره ی بصری، یادگیری. . کودک، یادگیری، زبان، حس ها، دریچه های دروندادی. . کودکف زبان آموزی، حافظه ی شنیداری، ایرج میرزا . آبشخور . آداب نوشتن ، هنجارهای درست نویسی . آموزش ، فراشناخت ، هداف ، مراحل . آهنگ، لحن، عاطفه و فضای حسّی متن، ادبیات، علوم و فنون . آوردگاه، علوم، فنون، ادبیات، فارسی، دهم . انشا ،توسعه ی تفکر و پرورش توانایی . ایران . ایستگاه سوم - علوم - فنون . تربیت . تصویرگری، صندوقی، کتاب درسی . جشن . جنیدی . حافظ . حس ها، ادراک، آگاهی. . حس ها، رودهای درون ریز، ذهن و یادگیری . خودارزیابی، پاسخ، علوم و فنون، ادبی، پایه ی دهم، کتاب درسی. . دگردیسی،فرارفتن،خاک شدن ،شکفتن،تیمار نفس سرگش . زبان . زبان آموزی،درهای علوم،حواس برونی . زبان فارسی، نشانه ها، نام گذاری و... . زبان، بافت ها و باروها، زمان.دگردیسی. . زبان، تلفّظ، کودکان، . زبان، زایش و فرسایش . زبان، گفتار، نوشتار، واژ، هم آیند و پس آیند. . زبان، کودک، مادرآوَرد بودن. . شعر فاطمی . صلاحی . صور خیال . طنز . علوم ، فنون، ادبیات، کارگاه، کالبدشکافی، فصل، پایه ی دهم . علوم و فنون، ادبی، خودارزیابی، تاریخ ادبیات . علوم، فنون، ادبی، خودارزیابی، دهم، قلمرو ها . علوم، فنون، ادبیات، کالبدشکافی، قلمرو ها، کتاب درسی . علوم، فنون، دهم، خوانش و نگارش . غزلیات شمس ، مولانا جلال الدین . فارس، آباده، سفرنگاشت . فارسی دهم، کالبد شکافی، قلمرو ها . فدایی ، اربعین . فدایی مازندرانی . فدایی مازندرانی ، صور خیال ، شعر عاشورایی . فدایی مازندرانی، مرثیه، هلال غم، محرم . فرهنگ، معلم، گوهر، هنر، پیکره و قلب . فرهنگستان . قرآن . کارگاه، تحلیل، علوم ،فنون، ادبیات، بازآموزی، یادیاری . کلیات، سوگ نامه، عاشورایی ، فدایی، مقتل منظوم . کودک . متن، جهان متن، رابطه، خوانش، چندآوایی . متن، خواننده، معنا . متن، ساختار و پیکره، جغرافیا . متن، گونه های متن، متن شنیداری . متن، مقام، حال و لحن . متن-خوانش پذیری- چندصدایی .

    آرشیو

    زبان آموری
    عاشورایی
    روش های یاد دهی - یادگیری
    بهاریه
    خواندن
    مولوی جلال فرهنگ
    فرهنگستان
    نام ها و یاد ها
    سپاس نامه
    درودی چو نور دل
    مهارت های نوشتاری

    اشتراک

     

    طراح قالب

    www.parsiblog.com