http://fakbari.ParsiBlog.comزبان آموزيParsiBlog.com ATOM GeneratorTue, 19 Mar 2024 07:12:14 GMTف - اكبري شلدره10110tag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/304/%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9+%d9%88+%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86+%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d9%8a+-+5/Tue, 09 Jan 2024 19:36:00 GMTکودک و زبان مادري - 5<div dir='rtl'><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";">پس، نخســتين آموزشگاه و پرورشــگاه ذهن و زبان کودک، دامــان مادر و حــس و حال‌ها و کرد و کارهاي اوســت. امّا با گذشت ايّام، اندک اندک، کودک رشد مي‌کند و دامن مادر، جاي خود را به محيط بزرگ‌تر »خانواده« و سپس اجتماع مي‌سپارد.</span></strong></h3><br><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";">فضاي خانه و همدمي با اعضاي خانواده، دومين تجربه ي زيستي و زباني کودک اســت. در اين زيســتگاه، کودک با تعداد افراد بيشتري رويارو مي‌شود و نوع نگاه‌ها و آواهاي زباني و نشانگانِ حسّي ـ عاطفي و تنوع رفتاري، گستره ي فراخ‌تري به خود مي‌گيرد.</span></strong></h3><br><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";"> نگاه‌ها، احساسات، رفتارها و رنگ‌ها و آهنگ‌هاي تازه‌اي در کنار آن کنش‌ها و آواهاي دل انگيز مادر مي‌نشينند؛ بدين ســان تجربه‌هاي رفتاري، حسّي، عاطفي و زباني جديدي براي کودک در همزيستي با پدر و خواهر و برادر و ديگر بستگان و نزديکان (دايي، عمو، خاله، عمه و ...)رخ مي‌دهد</span></strong><strong>.</strong></h3><br><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";">با گسترشِ زيست‌جهان کودک، گســتره ي ذهن و زبان او نيز بازتر و شکوفاتر مي‌شــود و همزمان که چهره‌هاي جديدي را به اين گستره مي‌افزايد، ســامانه ي زباني او هم با صداها، واژگان و تلفّظ‌هاي تازه‌اي آشــنا مي‌شود. چشمان که دو رودِ درون‌ريز هســتند؛</span></strong></h3><br><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";"> ســيماهاي جديدي را به انباره ي ديــداري مي‌برند و گوش‌ها هم که دو رودِ درون‌ريز ديگر هستند؛ تلفظ‌ها و کلمه‌ها و آواهــاي زباني و ديگر نمادهاي شــنيداري را در انباره ي ذهن، ذخيره مي‌کنند.</span></strong></h3><br><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";">حسّ‌هاي ديگر (بويايي، چشايي، بساوايي)هم بــه همينگونه، بر دامنة تجربه‌ها و يافته‌هاي خود مي‌افزايند و سامانه ي ذهن و زبان کودک را مايه‌ور و غني مي‌سازند.</span></strong><strong><span style="font-family: "B Lotus";">کودک، پس از آنکه روزگاري با مادر زيست و زماني را با اهل خانه و خانواده سپري کرد،</span></strong></h3><br><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";"> آهسته آهسته، به سراغ همبازي‌ها و همسالان خود مي‌رود. در اين فضاي ارتباطي جديد، با دنيايي رنگارنگ رو به رو مي‌شود؛ با کنش‌ها و حس و حال‌هاي جديدي آشــنا مي‌شود و کلمات تازه‌اي مي‌شــنود و تجربه‌هاي نوي را مي‌اندوزد.</span></strong><strong><span style="B Lotus";"> .</span></strong></h3><br><h3><strong><span style="font-family: "B Lotus";">بدينســان، مي‌بينيم که کــودک از همان لحظه ي نخســت شکل‌گيري هسته ي وجودي اش، در معرض اکتساب و يادگيري قرار مي‌گيرد و همه ي اين مرحله‌هاي زيســتي و دوره‌هاي سنّي، هــر کدام در جايگاه خود، تجربه‌هــاي يادگيري و فرصت‌هاي فربه‌سازي ذهن و زبان به شمار مي‌آيند</span></strong></h3></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/303/%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9+%d9%88+%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86+%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d9%8a+-+4/Fri, 24 Nov 2023 12:54:00 GMTکودک و زبان مادري - 4<div dir='rtl'><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">پا</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">يه و اساس تکوين زبان طفل، علاوه بر گوش، با آواي ضربان قلب مادر، آهنگ نفس‌هاي او و نيز با نغمه‌ها و لالايي‌هاي روزان و شــبان مادر، پي افکنده مي‌شود </span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">و درگاه شنيداري طفل نيز آواي مادر را به سامانه مغزي مي‌رساند و طفل، خُردک خردک، با طنين اين آوا، انس مي‌گيرد. </span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">بدين‌سان، اين آوا در انباره ذهن طفل،(حافظه‌ي شنيداري) نقش مي‌بندد.</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> به همين سبب است که مي‌بينيم کودک نوزاد، از ميان صداهاي گوناگون افراد، به آواي مادر، از گونه‌اي ديگر، واکنش نشان مي‌دهد.</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"> <span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">اين تنها آواي مادر است که تکانه‌اي در سامانه‌ي ذهني کودک پديد مي‌آورد و تارهاي هيجان و عواطف او را متأثر مي‌سازد.</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">اين فراينــدِ زبان‌گشــايي و زبان‌آموزي را ايرج ميرزا </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Nazanin";">(درگذشــت 1304 شمســي)</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> به سادگي و زيبايي در قطعه‌ي معروف زير، بيان کرده است:</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"> <span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">گويند مرا چو زاد مادر </span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">پستان به دهن گرفتن آموخت</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> شب‌ها برِ گاهوارة من </span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">بيدار نشست و خفتن آموخت</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> دستم بگرفت و پا به پا بُرد</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> تا شيوه‌ي راه رفتن آموخت </span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">يک حرف و دو حرف بر زبانم</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> الفاظ نهاد و گفتن آموخت</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> لبخند نهاد بر لب من</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> بر غنچه‌ي گل، شکفتن آموخت</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> پس هستي من ز هستي اوست</span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> تا هستم و هست، دارمش دوست. </span></p><br><p style="margin-top: 0in; margin-right: 1.0in; margin-bottom: .0001pt; margin-left: 0in; text-align: right; text-indent: .5in; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">( ديوان ايرج ميرزا،1353، ص 167)</span></p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/302/%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9+%d9%88+%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86+%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d9%8a-3/Sat, 04 Nov 2023 19:31:00 GMTکودک و زبان مادري-3<div dir='rtl'><p>به هــر روي، از موضوع ســخن »خانواده و زبان«، دور نيفتيم.</p><br><p>بر پايه آنچه نگاشــته آمد، وجود انســان خميره‌اي است ترکيبي که بذر هستي‌اش در کِشــتگاهِ وجود مادر،</p><br><p>زير سايه ي جانبخش آفريدگار و نقشبند هستي، مي‌رويد و مي‌بالد.</p><br><p>همزيســتي و همدمي طفل با مادر، در ايــن دوران، خلق وخــو و روش و منش و ُکنش دانه وجودي طفل و سامانه ذهني او را شــکل مي دهد</p><br><p>و يکي از اين کنش‌ها«زبان»است. اينکه در گفتارهاي روزانه و فرهنگ عامه، اين همــه بر اهميت«مــادرزاد»بودن ّکُنش‌ها و رفتارهاي اشــخاص تأکيد مي‌شود، بي سبب نيست!</p><br><p>يکي از دستاوردهاي دامان مادر براي کودک، زبان است. زبان به بيان قُدما « مادرآورَد» اســت، يعني آنچه از مادر رســيده و مادرزاد است.</p><br><p> « مرا هست اين نکويي<span style="text-decoration: underline;"><strong> مادرآورد </strong></span> مرا دايه به مهر و ناز پرورد». فخرالدين اسعد گرگاني، ويس و رامين</p><br><p>يا افضل الدّين بديل خاقاني در غزلي مي‌گويد:</p><br><p> «به باغ وصل تو، خاري رقيب صد ورد است به ياد روي تو، دُردي طبيب صد درد است ...</p><br><p> به روزگار، هواي تو کم شود؟ ني ني هواي تو عَرَضي نيست، <strong>مادرآورد</strong> است » خاقاني شرواني، ،1368 ص 560</p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/301/%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9+%d9%88+%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86+%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d9%8a-2/Thu, 24 Aug 2023 15:24:00 GMTکودک و زبان مادري-2<div dir='rtl'><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">در بنيادهاي باورشناختي و فرهنگي ما بر اين ســخن تأکيد مي</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">‌</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">شود که خداوند، انسان را از خاک آفريد:</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">« همانا من آفريننده‌ي انساني از گل هستم. </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Nazanin";">(سوره‌ي ص، آيه 71)</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> و «آنگاه، زبــان و بيان را به او آموخت». </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Nazanin";">(قرآن کريم، الرّحمن، آيات 4-1)</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Nazanin";">«</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">خداوند رحمان، قرآن را آموزش داد؛ انســان را آفريد؛ به او زبان آموخت.</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">يا در متون عرفاني مانند «مرصادالعباد»مي‌خوانيم: يعني من گِل آدم را به دست خودم در چهل روز سرشتم. (رازي</span><span style="font-family: "B Nazanin";">،1373 ص 65</span><span style="B Nazanin";">(</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">پس خميره‌ي انسان، دَم و نفخه‌اي از روح رحمان را نيز با خود دارد. اين جوهره، در سرشت آدمي، کششي «آن َسري» است </span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">که سبب مي‌شود در نهان و جان او، ميل به بالا و آرزوي بازگشت و شــوق رهايي از تنِ خاکي، همواره باشد و پرورده شود و او را به پرواز فرا خوانَد:</span></p><br><p style="margin-right: 1.5in; text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">«روزها فکر من اين است و همه شب سخنم</span></p><br><p style="margin-right: 1.5in; text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">که چرا غافل از احوال دل خويشتنم</span></p><br><p style="margin-right: 1.5in; text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">مرغ باغ ملکوتم، نيم از عالم خاک</span></p><br><p style="margin-right: 1.5in; text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">دو سه روزي قفسي ساخته‌اند از بدنم</span></p><br><p style="margin-right: 1.5in; text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">اي خوش آن روز، که پرواز کنم تا برِ دوست</span></p><br><p style="margin-right: 1.5in; text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">به هواي سر کويش، پر و بالي بزنم».</span></p><br><p style="margin-right: 1.5in; text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> منسوب به مولانا جلاالدّين محمّد</span></p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/300/%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9+%d9%88+%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86+%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d9%8a+-1/Thu, 03 Aug 2023 11:04:00 GMTکودک و زبان مادري -1<div dir='rtl'><p><span style="font-size: medium;"><strong>کودک و زبان مادري</strong> </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">خاســتگاه زبان هر کس، دامان مادر و سامانه خانواده اوست. مادر، نخســتين مقام و ايستگاه و زيستگاه دانه وجودي هر فرد است. </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">اقليم وجود مادر با هر شرايط آب و هوايي که خو بگيرد و رشد بکند بر همان بنياد، جغرافياي وجودي دانه طفل، نيز با آن انس و الفت مي‌گيرد و بسته و وابسته همان آب و هوا مي‌شود. </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">زيست جنيني، نخستين مرحله ي همزيستي طفل با مادر است که نُه ماه و اندي، درازا و دوام دارد. اين دوران، هنگامة پي‌ريزي و پي‌افکني ســاختمان وجودي طفل است. </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">خميره ي وجود و آب و گل وجودي او در همين ايام سرشــته مي‌شود و کم کم سر و ســامان مي‌يابد. هم جسم او پرورده مي‌شود و هم جان او. </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">اين بخش از رشــد و پروردگي طفل، طبيعي و مادرزادي است؛ اما چون متولد مي‌شود فراگيري زبان و علوم و تربيت آموزي در او آموختني و اکتسابي است و به تدريج بروز مي‌کند. </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">در حکايت زير، البته با چاشــني طنز، به همين مسئله اشاره شده است: </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">«گران‌جاني، بي ادبي مي کرد. عزيزي او را ملامت نمود. گفت: چه کنم؟ آب و گل مرا چنين سرشته اند! </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">آن عزيز گفت: آب و گل را نيکو سرشته اند؛ اما لگد کم خورده است». (لطايف الطوايف)</span></p><br><p><span style="font-size: medium;"> در واقع به او مي گويد: اي انسان، هرچه آن سري و لطف حق بود، در شــکل گيري وجود تو، به شايستگي به کار گرفته شد؛ </span></p><br><p><span style="font-size: medium;">اما تو خود، آنچنان که لازم اســت در تربيت و کســب فضايل انســاني و رشد و تعالي خويش، کوشش نکرده اي و به پروردگي نرسيده اي.</span></p><br><p><span style="font-size: medium;">نگاشت کامل اين نوشته در نشاني (مجله ي <span style="background-color: #ff00ff;">رشد آموزش خانواده،</span> دوره ي چهارم، شماره ي 2، زمستان 1401، ص 16 به بعد )، دست يافتني است.<br /></span></p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/299/%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86%d8%8c+%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%87+%d8%b1%d8%b3%d9%8a%d8%af%d9%86+%d8%a8%d9%87+%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86+%d9%86%d9%88%d8%b1+%d9%88+%d8%b1%d9%88%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%8a%d9%8a+%d9%88+%d8%b9%d9%84%d9%85/Thu, 25 May 2023 13:29:00 GMTزبان، شاهراه رسيدن به جهان نور و روشنايي و علم<div dir='rtl'><p style="text-align: right;"><strong> از اين پس، به ياري پروردگار هستي و زبان، آن آموزگار کلمه و بيــان، دربارة اصلي ترين درگاه دنياي علوم و يادگيري، يعني «زبان» با شما ســخن خواهيم گفت. </strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong>زبان، شاهراه رسيدن به جهان نور و روشنايي و علم است. </strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong>در هر ســرزمين و اقليم و فرهنگي، گنجينه هاي گرانباري از آثار حکمي و علمي وجود دارد که همچنان، نو به نو، بر گستره و غناي آن افزوده مي شــود.</strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong> کليد گشايش و راه رسيدن به اندرونه ي اين گنجينه ها پس از تسلط بر زبان مادري، فراگيري زبان ملي است. </strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong>زبان ملي ما ايرانيان در همه فرايندهاي رســمي و آموزشي، «زبان پارسي/فارســي» اســت که در اصــل پانزدهم قانون اساســي جمهوري اسلامي نيز اينگونه، بدان تصريح شده است:</strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong> «زبان و خط رسمي و مشترک مردم ايران، فارسي است. اسناد و متون رسمي و کتب درسي، بايد با اين زبان و خط باشد؛ </strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong>ولي استفاده از زبان هاي محلي و قومي در مطبوعات و رســانه هاي گروهي و تدريس ادبيات آنها در مدارس، در کنار زبان فارســي، آزاد است».</strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong>بر بنياد اين اصل، تلاش مي کنيم در سلسله نوشتاري، به نقش زبان رســمي، زبان هاي محلي، گويش ها و لهجه ها و نيز تأثير و نقشمندي خانواده در شکل گيري ذهن و زبان کودک بپردازيم </strong></p><br><p style="text-align: right;"><strong>و پيوستگي هاي اين مباحث را با برنامه هاي درسي حوزه تربيت و يادگيري زبان و ادبيات فارسي، در دوره هاي مختلف تحصيلي، نشان دهيم. </strong></p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/298/%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a8%d8%af+%d8%b4%da%a9%d8%a7%d9%81%d9%8a+%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86+%c2%ab%d9%85%d9%84%d8%aa+%d8%b9%d8%b4%d9%82%c2%bb/Thu, 20 Apr 2023 22:37:00 GMTکالبد شکافي رمان «ملت عشق»<div dir='rtl'><p>اين نوشته، بازخواني رمان »ملّت عشق« با رويکردي کالبدشکافانه و تحليلي است.</p><br><p>با درنگ و تأمّل در بافتار محتواييِ اثر، در مي ابيم که همه ي سازه ها و اجزاي اين رمان و شخصيتهايش،بر بنيادِ قطب نماي عشق، ميگردند و مي پويند.</p><br><p>همچنين با کالبدشکافي ساختار رمان، پي مي بريم که نويسنده در تدوينِ درون مايه و محتواي دو مقدّمه اي که در آغاز آورده؛ از شگردِ سينمايي و عنصرِ شکستِ زمان، بهره گرفته است.</p><br><p>سخن ديگر، اين که همه ي رخدادها و وقايع و حتّي چينش شخصيت ها در اين رمان، بر بنيادِ ساختارِ دوگانه يا موازي و ريل وار، استوار است:</p><br><p>يکي، زنجيره ي رخدادهاي وابسته به زندگي امروزي شخصيت إلا و عزيز را نشان مي دهد و دومي، پيوستارِ رويدادهاي تاريخيِ زندگيِ مولوي و شمس را به نمايش مي گذارد.</p><br><p>اين منطق دوگانه و موازيِ چينش و بيانِ سير داستان، در همه ي بخشها تا فرجامِ رمان امتداد دارد.</p><br><p>رمانِ ملّت عشق، رمان تاريخي- عرفاني است و دو جريانِ همراستا در سفري معنوي و عاشقانه، سير و تواليِ داستان را در بستر دو زمان و دو مکانِ امروزي و تاريخي با شخصيت هاي متناسب با هر دو فضا، پيش مي برد.</p><br><p> </p><br><p>*متن کامل اين جستار را با عنوان <strong>«همزيستي سنت و مدرنيته در جغرافياي عشق</strong>(کالبدشکافي و تحليل رمان ملت عشق) » به همين قلم، در نشاني زير بيابيد و بخوانيد:</p><br><p>- <strong>پژوهشنامه اورمزد، شماره 60 ،پاييز سال 1401، صص 200 تا 226</strong></p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/297/%d9%86%d9%85%d8%a7%d9%8a%d9%8a+%d8%a7%d8%b2+%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%86/Sat, 25 Feb 2023 15:41:00 GMTنمايي از درون<div dir='rtl'><p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">شرط نخست با هم بودن، همزباني است. همدلي هم در پي آن فراچنگ مي‌آيد.</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">زيرا زبان، دريچه‌اي است که به سوي دنيـاي درون گشـوده مي‌شود.</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> آن گاه که زبـان مي‌گشاييم، نمــايي از درونـمان را مي‌نمايانيم. </span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">بنابراين، سخن مي‌گوييم تا بودنمان را نشان‌دهيم و پيام بُوِش خويش را به گوش ديگران برسانيم.</span></p><br><p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";"> آن چنان که «سعدي» در ديباچه‌ي گلستان مي‌فرمايد: </span></p><br></p><br><table class="MsoNormalTable" style=" background: white;" border="0" cellpadding="0"><br><tbody><br><tr><br><td style="padding: .75pt .75pt .75pt .75pt;"><br /></td><br><td style="padding: .75pt .75pt .75pt .75pt;"><br /></td><br><td style="padding: .75pt .75pt .75pt .75pt;"><br /></td><br></tr><br></tbody><br></table><br><p><br><p style="margin-bottom: 6.0pt; text-align: right; text-indent: .5in; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"> <span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">«بماند سال‌ها اين نظم و ترتيب ز ما هر ذرّه خاک، افتاده جايي </span></p><br><p style="margin-bottom: 6.0pt; text-align: right; text-indent: .5in; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Nazanin";">غرض، نقشي است کز ما باز ماند که هستي را نمي‌بينم بقايي». </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Nazanin";"> </span></p><br><p style="margin-bottom: 6.0pt; text-align: right; text-indent: .5in; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"> </p><br><p style="margin-bottom: 6.0pt; text-align: right; text-indent: .5in; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="background-color: #993366;"><span style="color: #ff0000;"><span style="background-color: #ffffff;">(ر.ک: «<strong>صداهايي براي ننوشتن، آواهايي براي نوشتن</strong>»، اکبري شلدره، 1394، ص 11)</span></span></span></p><br></p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/296/%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%d9%8a+%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%86/Sat, 07 Jan 2023 08:43:00 GMTکارافزارهاي خواندن<div dir='rtl'><p> </p><br><p style="margin-right: 13.9pt;"><strong><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";">کارافزارهاي خواندن بر بنيادِ خواننده (کارافزارهاي خواننده محور)</span></strong></p><br><p style="text-indent: 14.15pt;"><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";">خواننده‌ي متن براي اين که خواندني به هنجار و رهوار داشته باشد، به کاربست و همکوشيِ ابزارها و توانايي‌هاي زير، نيازمند است:</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">دو چشم بينا؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">دو گوش شنوا؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">همگرايي و همراهي دگر حس‌ها؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">لب و دندان و زبانِ کارا؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">همراهي زبانِ بدن؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">مغز پويا و پذيرا؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">شناخت نمادها؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">شناخت لحن‌ها؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-align: justify; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">شناخت نشانگانِ خوانشي؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-align: justify; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">تشخيص ايستگاه‌هاي نفس‌گيري؛</span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: .75in; text-align: justify; text-indent: -.25in;"><span style="font-size: 13.0pt;">-<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">کاربست آهنگ متناسبِ با حال و مقام؛ (آهنگ رفتار و آهنگ حال). </span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: 0.75in; text-align: right; text-indent: -0.25in;"><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";">*(ر. ک : کتاب« <strong>هم آوايي با جهان متن</strong>»، اکبري شلدره، 1399، تهران، انتشارات تيرگان، ص 33) fakbari.parsiblog.com<br /></span></p><br><p class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-right: 0.75in; text-align: right; text-indent: -0.25in;"><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Nazanin";Times New Roman";Times New Roman";Times New Roman";"><br /></span></p><br><p> </p></div>ف - اكبري شلدرهtag:fakbari.ParsiBlog.com/Posts/295/%d9%88%d8%a7%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%8a%d9%8a+%d9%88+%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1%d9%8a+%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4/Tue, 06 Sep 2022 08:31:00 GMTواگرايي و جمهوري خوانش<div dir='rtl'><p>«<strong>واگرا</strong>» در برابر «<strong>همگرا</strong>» جاي مي گيرد. رويکرد همگرا، در پي پرورش ذهن هاي تک ساخت، يک لَختي و آدم هاي تک بُعدي است.</p><br><p>رويکرد واگرا، وارونه ي آن است؛ در پي پروردن نگاه هاي ناهمگون و رشد صداهاي ناموافق است. بستري است براي ديدنِ « ديگري».</p><br><p>پرسش هاي واگرا، هرگز از آزمون شونده، پاسخ هاي بسته و قالبي نمي خواهد؛ بلکه بهانه اي است براي پرواز فکر و نيروي تخيّلِ پاسخ دهنده.</p><br><p>به همين سبب، پرسش هاي واگرا، زمينه ساز، ظهور تنوّع در نگاه، رنگارنگي فکر و شکوفايي خلاقيّت و بالندگي قدرت آفرينشگري است.</p><br><p>رويکرد و پرسش همگرا مي گويد: « من مي گم أنِف، تو نگو أنف، تو بگو أنف»!</p><br><p>در خواندن متن ها و درک و فهم متون هم همين ماجرا را مي بينيم.</p><br><p>پس، بکوشيد که متن ها را از دريچه ي نگاه و ادراک خود، ببينيد و بخوانيد و گزارش کنيد. در پي آن نباشيد که استاد و معلّم، در اين باره</p><br><p>چه گفتند!؛ اين کارِ طوطيان است در پس آيينه!</p><br><p>شما خود بخوانيد و خوانش خويش را از درگاهِ ادراکي خود بيان نماييد. چنين جمع و کلاسي، به تعداد حاضران، خوانش هاي گوناگون خواهد داشت.</p><br><p>نگاه همگرا، <span style="background-color: #ffffff;"><span style="color: #000000;"><strong>قالب سا</strong>ز</span></span> است و ذهن انسان را تخته بند و زمينگير مي سازد. تک صدايي را خوش مي دارد.</p><br><p>نگاه واگرا،<strong> <span style="color: #ff00ff;">ق</span></strong><span style="color: #ff00ff;"><span style="background-color: #993366;"><strong><span style="background-color: #ffffff;"><span style="background-color: #ffffff;">الب سو</span>ز</span></strong></span></span> و بندگُسل است و بر نيروي پرواز ذهن و خيال مي افزايد. چند صدايي را مي پرورد و جمهوري خواه است.</p></div>ف - اكبري شلدره