سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زبان آموزی

آنکه بیندیشد به بینش می رسد . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

پاره مهارت های خوانداری زبان فارسی
چهارشنبه 91 بهمن 4  9:9 عصر

تازه ترین کتاب دکتر اکبری شلدره که با همراهی دو تن از دوستان (دکتر حصاری و خاتمی)به چاپ رسید .کتابی است به نام «مبانی خواندن در زبان فارسی » این کتاب را نشر لوح زرین در دی ماه جاری  وارد بازار کرده است .بخشی از مقدمه ی کتاب را برای آشنایی شما در پی می آورم:

زبان ملی ما، فارسی، بنیان اصلی همبستگی و همنوایی مردم این کشور است. تکیه‌گاه آموزش رسمی و مَدرسی ما از آغاز تا فرجام دوره‌های یاددهی یادگیری نظام عمومی و دانشگاهی، زبان فارسی است. به دیگر سخن، زبان فارسی درگاه آموزش و یادگیری ماست. بزرگ‌راهی است که ما را به سمت دنیای معارف بشری و سرزمین روشنان، فرا می‌برد.آموزش اگرچه بنیانی چندسویه است و گم‌گوشه‌هایی دارد اما کاراترین سوی آن زبان است؛ البته زبان خود در آموزش، جایگاهی چندپهلو دارد؛ زمانی هدف آموزش است، گاهی موضوع آموزش است و هنگامی دیگر ابزار و گذرگاه آموزش و یادگیری ماست. بنابراین، بسته به این که از کدام دیدگاه بنگریم، ساز و کار و آهنگ رفتار ما از گونه‌ای دیگر خواهد بود.نوع نگاه ما به زبان در این اثر از گونه‌ی نخست است؛ یعنی از دید ما، زبان در آموزش، هدف است زیرا در گام نخستین زبان‌آموزی و یادگیری قرار داریم. پس زبان‌آموزی با رویکرد پرورش،  تقویت و فراگیری مهارت‌های زبانی، فرودگاه و نقطه‌ی هدف ماست.

 زبان‌آموزی هم بر پایه‌ی پهنا و مهارت‌ها‌، بسیار فراخ‌دامن است. در یک بخش‌بندی فراگیر، زبان را به دو پهنه‌ی مهارت‌های دریافتی و مهارت‌های برون‌دادی، تقسیم می‌کنیم. این دو پهنه را

 به نام‌های دیگر هم خوانده‌اند‌:

1- مهارت‌های ادراکی، شفاهی، خوانداری و واردات زبانی (= دریافتی)

2- مهارت‌های تولیدی، کتبی، نوشتاری و صادرات زبانی (= پرداختی یا برون‌دادی)

هر یک از این دو قلمرو از مهارت‌ها نیز به اجزا و عناصر سازه‌ای دیگری بخش می‌شوند که از آن‌ها به پاره‌مهارت‌ها، خُرده‌مهارت‌ها و یا ریزمهارت‌ها نام برده شده است. برای نمونه

 پاره‌مهارت‌های خوانداری زبان که در «سواد خواندن» و رسیدن به توانایی درک و دریافت، بسیار نقش‌مند و اثرگذار هستند، خود به دو دسته، بخش شده‌اند: آوایی، حسی- عاطفی.

پاره مهارت‌های آوایی مانند تکیه، مکث و درنگ، لحن، آهنگ، کشش و گسست آوایی.

پاره مهارت‌های حسی- عاطفی که خواست ما از این عنوان بهره‌گیری از پنج حس برونی به هنگام آموزش و کاربست مهارت‌های زبانی است.

در این کتاب، در حقیقت ما دریچه‌ای به سمت دنیای زیبا و فریبای زبان‌آموزی گشوده‌ایم، چون مخاطبان آموزش و یادگیری زبان در آموزش مَدرسی ما نوجوانان هستند؛

پل بسته‌ایم میان جهان نوجوانان و دنیای زبان.

*منبع :اکبری شلدره وهمکاران ،مبانی خواندن در زبان فارسی,انتشارات لوح زرین ,تهران,چاپ اول ،1391



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    مبانی زبان آموزی کودکان
    یکشنبه 91 مرداد 1  1:56 عصر

    مبانی زبان آموزی

    جهان کودکان ،جهانی طربناک است .نازونیاز های روحی روانی کودکان پیوسته بر بنیاد خیالِ پران و موسیقی نشاط انگیز و رقصان ،استوار است.نردبان خواهانی ها و نیاز های آنان ،پلکانی رو به چُستی و چالاکی و سر در سرزمین نور و روشنایی دارد.رفتار و حرکت بر این پلکان ، به آهنگ خیزان و رقصان پیش می رود.

    دیگر از ویژگی های دنیای کودک ،جاندارپنداری است . در چشم او همه ی پدیده های عالم ،زنده اند،به همین سبب است که کودک با هر شی و جسمی که رویارو شده باشد ، به آسانی با وی هم سخن می شود.

    پویه های ذهنی کودک ،بیش تر برگرد پدیده های دیداری و محسوس می چرخد ،به همین روی ، حرکتی از بیرون به درون و از عالم دیداری و محسوس به دنیای مفاهیم عقلی و ذهنی دارد.

    زبان کودک نیز همرنگ نیازهای کودکانه است . زبان کودک همزمان با رشد جسمی و رشد ذهنی ، رشد می کند .این رشد با فرایندهای طبیعی بدن ،همسویی دارد و در این مرحله ،زبان نیز از جامعه و محیط پیرامونی کودک فراگرفته می شود و بدین سان ،اندک اندک گوش با آهنگ کلام و بافت آوایی سخن فارسی ،خو می گیرد.با رشد جسمانی ،دستگاه ها و اندام های صوتی و گفتاری نیز شکل می پذیرد و به تدریج ،مرحله ی زبان گشایی کودک آغاز می شود.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    زبان آموزی و درگاه یادگیری
    دوشنبه 91 تیر 26  3:39 عصر

     

    یکی از نغزترین ، نازترین و نازکترین پهنه ی زبان ، پهنه ی آوایی زبان است. چیزهایی که بیرون از دایره ی خطا و نمادهای نوشتاری زبان هستند و در خطا نشان داده  نمی شوند ولی حال و هوای رازناکی دارند و باری را با خود دارند و انتقال می دهند که خط زبان در آن ، ناتوان است. عناصر آوایی زبان ، همچون : آهنگ ، لحن ، تکیه ، مکث ، درنگ و ایجاد کشش های آوایی ، چیزهایی هستند که به هنگام خوانش شعر اگر درست به کار گرفته شوند ، غوغایی در نهان شنونده و آشوبی در جهان ذهن خواننده ، پدیدار می سازند که به گفتن در نمی آید ، فقط باید به چشم دل خواند و به گوش جان شنید تا فراز و فرود و پست و بلند آوایی را دریافت و نشست و برخاست بار عاطفی و انگیزش و خارخار درونی آن را حس کرد.

    زبان پدیده ای زنده است. ما بر این باوریم که واژگان زبان نیز برای خود مانند اندام واره های هر موجود زنده ، رنگ و بویی دارند.

    بنابراین در هنگام آموزش زبان ، لازم است شاخک های حسی زبان آموزان را نسبت به رنگ و بوی هر واژه و ویژگی های آن ، بر انگیزانیم.

    این پنج حس ظاهر، پنج در کسب علم و رساندن فراگیران به قلمرو شناخت هستند. با گشایش این درها به روی زبان آموزان به پرورش روحی روانی و رشد توانایی های ذهنی و زبانی آن کمک مؤثری می شود و دامنه ی واژگانی آنان غنی و قدرت تخیل و آفرینشگری آنان افزون می گردد...



    نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    نگرش شبکه ای در فارسی ششم
    پنج شنبه 91 تیر 15  2:15 عصر

    به لطف پروردگار مهربان و پایمردی جمعی از استادان زبان و ادب فارسی ، کار تالیف کتاب فارسی ششم ابتدایی به فرجام آمد.

    این هم چندسطراز مقدمه ای که بر پیشانی کتاب ،نوشته ام :

    زبان فارسی ،برای ما جایگاه و اهمیت بسیار ارجمندی دارد .چون از سویی هویت فرهنگی ما را سامان می دهد و از دیگر سوی ،درگاهِ رفتن به دنیای آموزش و یادگیری دیگر علوم و فضایل است.

    درس فارسی ،پیام آور شکوه و جلالِ فکر و فرهنگ ایران اسلامی در طول روزگاران است .جوهره ی آثار حکیمان و فرزانگان پهنه ی علم و ادب فارسی ،همواره از دو آبشخور گوارا و روح پرور ، مایه ور است: سرچشمه ی زلال معارف باورشناختی دین اسلام ، بن مایه های فرهنگی .

    بزرگان و ستارگانِ رَخشان آسمان فرهنگ و ادب، همچون فردوسی ،سعدی ،مولوی ،حافظ و ملاصدرا و...،حکیمان الهی و انسان های فرهنگمند و دین باوری بوده اند که رگ رگِ وجودشان از آن دو آبشخور ، بارور و سیراب شده است و به همین سبب است که آثار این ادیبان و عالمان ، روایتگر معارف قرآنی و ظرایف حکمی زبان فارسی است .زبان فارسی ، روح ملت و جانمایه ی وحدت آفرین ایرانیان ،در سراسر عالم است .

     کتاب مهارت های خوانداری فارسی پایه ی ششم،مبتنی بر«برنامه ی درسی ملی جمهوری اسلامی ایران »،رویکرد شکوفایی فطرت الهی(رویکرد عام) و با توجه به عناصر پنجگانه (علم ،ایمان ، اخلاق ،عمل ، تفکر) و جلوه های آن در چهار پهنه (خود ،خلق، خلقت و خالق) و نیز برپایه ی چهارچوب «برنامه ی درسی فارسی دوره ی ابتدایی »، با تکیه بر مهارت های زبان آموزی (رویکرد خاص )سازماندهی و تالیف شده است .

    شبکه ی مفهومی ، خواست ما از نگرش شبکه ای این است که تمام برنامه ی آموزش زبان فارسی و کتاب درسی چونان پیکره ای است که عناصر ساختاری و محتوایی آن به یکدیگر در پیوسته و در هم تنیده اند. بنابراین مدرسان گرم دل و مهربان می باید نخست تاروپودهای این شبکه را یافته ،سپس به شرح و تحلیل ساحتار و محتوا بپردازند.



    نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    گره گشایی زبان
    یکشنبه 91 اردیبهشت 24  5:38 عصر

    کودک، هنگام انجام دادن کارها و بازی ها با خود گفت و گو می کند.این گفت وگو تا هفت سالگی به صورت گفتار خودبنیاد و از آن پس به شکل گفتار درونی  ،جلوه  می کند .زبان در این فرایند از راه نقش تنظیم گر خود ، حل مساله و گره گشایی  را آسان می سازد .

    آزمایش ها نشان می دهد که کودکان برای رسیدن به هدفی که همراه با حل مساله ای عملی است ،هم زمان از گفتار و عمل وکردار بهر می گیرند، بدان سان که وقتی دست یابی به هدف دشوار می شود و شرایط ، رفتار کودک را پیچیده می کند ، گفتار کودک افزایش می یابد .در پویه های دشوار حل مساله ،نخست گفتار خودبنیاد که هدفش تحلیل و بررسی اکنون است ،فزونی می گیرد ،سپس گفتار ، نقش ساماندهی برای چیره شدن بر وضعیت را به خود می گیرد.

    گفتار ، دستکاری موثر پدیده ها را برای کودک آسان می سازد و رفتار خود کودک را نیز به سامان و هماهنگ می کند . درفرایند حل مساله ،وقتی گفتار به کمک عمل می آید، کودک به جای دستکاری مستقیم  ،فرایند روانی پیچیده ای را به کار می گیرد . این فرایند پیچیده سبب می شود انگیزش های متوقف شده ی درونی مجال رشد یابند و آشکارشوند. پیوند زبان با فرایندهای ذهنی حل مساله و ادراک ، به اندازه ای  است که روان شناسان زبان براین باورند که کارو کردارآگاهانه بدون زبان ممکن نیست .

    «ویگوتسکی » می گوید (وزیرنیا،زبان شناخت ،ص 175): کودکان مساله ی عملی را به کمک چشم ها و دست ها به اضافه ی گفتارشان حل می کنند .



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    قلب زبان
    جمعه 90 بهمن 14  11:19 صبح

    زبان، پیکره  و  روحی دارد ، کالبدی دارد و قلبی که در این کالبد است و این همه ، هویت زبان را سامان می دهد.

     واژگان ،قلب زبان به شمار می آیند ، قلب زبان ، نمودگار هویت اوست .اگر ما براین باوریم که زبان رمز هویت ملی ماست ؛

    هویت زبان ،واژه های آن است . بنابراین ،می بینیم که هویت ما به هویت زبان ،گره خورده است . به دیگر سخن ،

    زبان رمز هویت ملی و نمودگار ناموس فرهنگی ماست ؛از این رو است که در هنجارهای باورشناختی و جامعه شناختی ما ،

    آن که ناموس هویتی وفرهنگی خویشتن را پاس نمی دارد ، خوش نام نیست . پس غیرت ملی- زبانی خویش را برانگیزانید

    و در کاربست واژگان نامحرم و بیگانه روی ،هوشیار باشید.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    آمیزش شعر و ریاضی
    دوشنبه 90 آبان 9  7:53 عصر

     

     

    ریاضی ،کارمایه ی بنیانی خویش را از تخیل می گیرد .

    شاعران هم بر شهپر خیال سوارند.

    بنیاد جهان نگری ریاضی دانان و شاعران برتخیل استوار است.

    پس شاعران و ریاضی دانان چون از یک آبشخور بهره می گیرند، هم سودا و هم پیاله اند،

    جز آن که ره آوردپویه های فکرخیال پرور و محصول آن دو ، از گونه ای دیگر است.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    تصویر و زبان آموزی
    جمعه 90 مهر 29  9:0 عصر

    چشم ها، رودهای درون ریز

    نمودهای ذهنی -----------------نمودهای زبانی

    دریافت ها/ تجربه های فرهنگی محیط زندگی

    نشانه های زبان { دال ----مدلول }

    مفاهیم ذهنی ----------مفاهیم دیداری



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    تربیت خوب دیدن(سواد بصری )
    پنج شنبه 90 شهریور 31  1:48 عصر

    در زبان آموزی یکی از نخستین درگاه های آموزش و یادگیری زبان ، چشم است .چشم یکی از آفرینش ها و انشاهای آفریدگار است ،

    بدان سان که در قرآن کریم آمده است : هوالذی انشأ لکم السمع و والابصار والافیده (مومنون /78).

    چشم،مانند هر عضو دیگر بدن نیاز به تربیت و پرورش دارد تا به پایه و مایه ای برسد .اگر این نرمش دیداری در پروردگی چشم به کار آید

    خوب دیدن به مهارت های دیدن انتقادی ، عبرت اندوزی ودرس آموزی چشمی وسواددیداری می انجامد و

     دریاو اقیانوس ذهن و دامنه ی زبان ِزبان آموز را فراخ و فربه می سازد .

    دو چشم ،چونان دو جویبار هستند که به درون ذهن سرازیراند ، چشمان ،درون ریز هستند زیرا نمودها و نگاره های دیداری و

    نمادها و نشانه های خطی و نوشتاری دنیای بیرون ذهن و زبان را به جهان درون می برند.

    شگردهای تربیت سواد بصری :

    - درنگ در پدیده های دیداری و محسوس

    - باریک نگری ،ریزبینی ودقّت

    - پرسش در باره ی پدیده های پیرامونی

    - دگرگونه دیدن و....



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    تدریس زبان فارسی در مدارس اسرائیل!
    پنج شنبه 90 شهریور 3  2:8 عصر

    اندر احوال فارسی آموزی ر‍‍ژیم اسراییل

    سازمان اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل (اَمان)، خواستار آموزش "زبان فارسی" در مدارس این رژیم شد.

    به گزارش گروه بین الملل مشرق، سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی معروف به "امان" از وزارت آموزش این رژیم خواست آموزش زبان فارسی را به عنوان یک ماده درسی  در مدارس این رژیم تدریس شود.
    "دافنه لیلال" گزارشگر شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) که از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد، از وزارت آموزش این رژیم خواست آموزش زبان فارسی را به عنوان یک ماده درسی و از همان پایه اول در مواد درسی این رژیم جای دهد.
    گزارشگر شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود گفت که این پیشنهاد سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی با استقبال وزارت آموزش و پرورش این رژیم مواجه شده است.
    اولین شهری که با طرح آموزش زبان فارسی در مدارس موافقت کرد، شهر بئر السبع بود که حرکت بزرگی را برای آموزش زبان فارسی آغاز می‌کند و اگر این طرح با موفقیت مواجه شود، در سراسر رژیم صهیونیستی به اجرا در می‌‌آید.
    قرار است، این رشته در دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی هم تدریس شود و فارغ التحصیلان این رشته مستقیماً به استخدام امان درخواهند آمد؛ البته این استخدام اختیاری خواهد بود؛ اما کسانی که به عنوان کارشناس زبان فارسی وارد امان شوند از امتیازات بسیاری برخوردار خواهند شد، چون این افراد خواهند توانست مشکلات اساسی بسیاری را که طی سال‌های اخیر به دلیل عدم آشنایی با زبان فارسی در دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی از جمله امان به وجود آمده رفع کنند.

    درسی بزرگ به وزارت علوم ،یادبگیر



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

       1   2      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کودک و زبان مادری - 5
    کودک و زبان مادری - 4
    کودک و زبان مادری-3
    کودک و زبان مادری-2
    کودک و زبان مادری -1
    زبان، شاهراه رسیدن به جهان نور و روشنایی و علم
    کالبد شکافی رمان «ملت عشق»
    نمایی از درون
    کارافزارهای خواندن
    واگرایی و جمهوری خوانش
    خواندن، رویاروشدن با جهان متن
    جغرافیای متن
    خواندن، شناخت و ادراک
    تصویرسازی شگردی کارا در آموزش
    گم گوشه های عاطفی در کنش خواندن
    [همه عناوین(245)][عناوین آرشیوشده]

    سه شنبه 102 اسفند 29

    کل:   565719   بازدید

    امروز:   61   بازدید

    دیروز:   14   بازدید

    فهرست

    [خـانه]

    [ RSS ]

    [ Atom ]

    [شناسنامه]

    [پست الکترونیــک]

    [ورود به بخش مدیریت]

    پیوندهای روزانه

    وبلاگ ادبی [263]
    سایت های ادبی [270]
    گروه ادبیات فارسی [688]
    [آرشیو(3)]

    آشنایی با من

    زبان آموزی

    لوگوی خودم

    زبان آموزی

    دسته بندی یادداشتها

    مقتل[2] . مقتل ، فدایی مازندرانی ، ادب عاشورایی . مقتل فدایی مازندرانی . مقتل فدایی مازندرانی ، نوحه ها . نشان اضافه، همزه، خط فارسی . نگرش شبکه ای ، فارسی ششم، رویکردخاص،رویکردعام، برنامه ی درسی ملی . نوروز . واژه های مصوّب . واژه، گزینش، بافت سخن، کاربست . کُنش خواندن، دریافت، فرایندهای مغزی . کودک، زبان، حس ها، واژه ها . کودکف زبان آموزی، حافظه ی شنیداری، ایرج میرزا . آبشخور . آداب نوشتن ، هنجارهای درست نویسی . آموزش ، فراشناخت ، هداف ، مراحل . آهنگ، لحن، عاطفه و فضای حسّی متن، ادبیات، علوم و فنون . آوردگاه، علوم، فنون، ادبیات، فارسی، دهم . انشا ،توسعه ی تفکر و پرورش توانایی . ایران . ایستگاه سوم - علوم - فنون . تربیت . تصویرگری، صندوقی، کتاب درسی . جشن . جنیدی . حافظ . خودارزیابی، پاسخ، علوم و فنون، ادبی، پایه ی دهم، کتاب درسی. . دگردیسی،فرارفتن،خاک شدن ،شکفتن،تیمار نفس سرگش . زبان . زبان آموزی،درهای علوم،حواس برونی . زبان فارسی، نشانه ها، نام گذاری و... . زبان، بافت ها و باروها، زمان.دگردیسی. . زبان، تلفّظ، کودکان، . زبان، زایش و فرسایش . زبان، گفتار، نوشتار، واژ، هم آیند و پس آیند. . زبان، کودک، مادرآوَرد بودن. . شعر فاطمی . صلاحی . صور خیال . طنز . علوم ، فنون، ادبیات، کارگاه، کالبدشکافی، فصل، پایه ی دهم . علوم و فنون، ادبی، خودارزیابی، تاریخ ادبیات . علوم، فنون، ادبی، خودارزیابی، دهم، قلمرو ها . علوم، فنون، ادبیات، کالبدشکافی، قلمرو ها، کتاب درسی . علوم، فنون، دهم، خوانش و نگارش . غزلیات شمس ، مولانا جلال الدین . فارس، آباده، سفرنگاشت . فارسی دهم، کالبد شکافی، قلمرو ها . فدایی ، اربعین . فدایی مازندرانی . فدایی مازندرانی ، صور خیال ، شعر عاشورایی . فدایی مازندرانی، مرثیه، هلال غم، محرم . فرهنگ، معلم، گوهر، هنر، پیکره و قلب . فرهنگستان . قرآن . کارگاه، تحلیل، علوم ،فنون، ادبیات، بازآموزی، یادیاری . کلیات، سوگ نامه، عاشورایی ، فدایی، مقتل منظوم . کودک . متن، جهان متن، رابطه، خوانش، چندآوایی . متن، خواننده، معنا . متن، ساختار و پیکره، جغرافیا . متن، گونه های متن، متن شنیداری . متن، مقام، حال و لحن . متن-خوانش پذیری- چندصدایی .

    آرشیو

    زبان آموری
    عاشورایی
    روش های یاد دهی - یادگیری
    بهاریه
    خواندن
    مولوی جلال فرهنگ
    فرهنگستان
    نام ها و یاد ها
    سپاس نامه
    درودی چو نور دل
    مهارت های نوشتاری

    اشتراک

     

    طراح قالب

    www.parsiblog.com