سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زبان آموزی

به یقین بدانید که خدا بنده‏اش را هر چند چاره‏اندیشى‏اش نیرومند بود و جستجویش به نهایت و قوى در ترفند بیش از آنچه در ذکر حکیم براى او نگاشته مقرر نداشته ، و بنده ناتوان و اندک حیله را منع نفرماید که در پى آنچه او را مقرر است برآید ، و آن که این داند و کار بر وفق آن راند ، از همه مردم آسوده‏تر بود و سود بیشتر برد ، و آن که آن را واگذارد و بدان یقین نیارد دل مشغولى‏اش بسیار است و بیشتر از همه زیانبار ، و بسا نعمت خوار که به نعمت فریب خورد و سرانجام گرفتار گردد ، و بسا مبتلا که خدایش بیازماید تا بدو نعمتى عطا فرماید . پس اى سود خواهنده سپاس افزون کن و شتاب کمتر ، و بیش از آنچه تو را روزى است انتظار مبر [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

یادگیری زبان
جمعه 90 مرداد 28  3:55 عصر

یادگیری زبان

نخستین نمود کارکردی زبان درفرایند اجتماعی کردن کودک ،چشمگیرمی ­شود . اشارات و کنایات و رموز و مفاهیم زبانی اندک اندک آموخته می­ شوند و همگام با رشد طبیعی و روانی کودک (رسیدن به مرحله ی کمال از دیدگاه روان­شناسی) و تحلیل ارزش­ ها و میراث فرهنگی (رسیدن به بلوغ اجتماعی از دیدگاه جامعه­ شناسی) زبان نیزدگرگونی ها و گشتارهای تکاملی خود را پس پشت می گذارد . به همین سبب از لحاظ آموزش و پرورش ، و انتقال مفاهیم علمی و فرهنگی، زبان و زبان­ آموزی در روان­شناسی جدید،ارج وشکوه ویژه ای یافته است.زبان ، عامل ارتباط­ دهنده ی اعضای جامعه با یکدیگر و نسل­ های گذشته و آینده با هم ، است . این که زبان نوعی «دلالت» است به وسیله ی کلمات که آبستن مفاهیم و احساس­ های گوناگون هستند ، تحقق می­ یابد. زبان دارای خصیصه ی خارجی و عینی است از راه پیوندهای اجتماعی و آموزش در خانواده و جماعت (انواع مختلف آن) نسل­ های جدید جامعه را متأثر می­ سازد.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    مهندسی زبان آموزی و آفرینش ادبی
    پنج شنبه 90 مرداد 13  2:33 عصر

      گام نخست : تربیت سواد دیداری ( چشم)

    گام دوم : تربیت سواد شنیداری (گوش )      

    گام سوم : پرورش و تربیت سواد پساوایی (حس)

    گام چهارم: پرورش تخیل و تفکّر ( ذهن )

    گام پنجم : تربیت پرسشگری و کنجکاوی  ( هوش )

     گام ششم:پرورش چه ،چه گونه وچه هنگام  سخن گفتن( زبان)

    با گسترش پهنای این دریچه ها وفربه سازی فراخنای ذهن و زبان ، دنیای فریبای ادبیات رخ می نماید.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    زبان ،ادبیات
    چهارشنبه 90 خرداد 11  3:36 عصر

    پیوند زبان با ادبیّات

        زبان برای ادبیّات ،ابزار است یعنی ماده ی اوّلیّه ی ادبیّات زبان است ، اما تفاوت در این است که

          آن چه رنگ و نام ادبیات یافت دیگر زبان نیست،پدیده ای فرا زبان است.قیامت زبان،ادبیات است .

      آن گاه که درجهان واژگان و جان کلمات ، قیامتی برپا شود، ادبیات سربرمی آورد؛ واین تعبیری است

                          که از بیدل دهلوی به یاد دارم ،آن جا که گفت:

                                 بیدل! نفسم کارگه حشر معانی است                        چون غلغله ی صور ،قیامت کلماتم

       ادبیّات یک حوزه ی مستقل از حوزه ی زبان است ، حادثه ای که گرچه در زبان روی می­دهد ،

    ولی زبان نیست یعنی زبان از این حادثه به بعد به چیز دیگری تبدیل می شود که به حوزه ی هنرها می پیوندد. 



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    رویکرد های آموزش زبان فارسی (1)
    پنج شنبه 90 اردیبهشت 1  12:46 عصر

    رویکرد سازه ای: به باور برخی روانشناسان، انسان هنگام رویارویی با یک پدیده،

     نخست به عناصرسازنده ی آن خیره می شود و سپس با در پیوستن آن عناصرسازه ای 

      به پیکره ی پدیده وساختار کلّی آن پی میبرد و شناسای آن پدیده می شود؛ بنابراین

      یادگیری یک مطلب نیز از یادگیری اجزای آن شروع شده و به یادگیری کل آن ختم میگردد.

     به همین روی،در زبان آموزی و آموزش مهارت خواندن و نوشتن پایه نیز باید نخست  

    نشانه های جزئی را آموزش داد و سپس اندکاندک با ترکیب این نشانهها، به آموزش  

    واحدهای کلی و بزرگ تر زبانی  پرداخت. رویکرد پیشنهادی این افراد در آموزش زبان  

     «رویکرد تحلیلی یا جزیی نگر» نام دارد که آن را «جزء به کلّ» هم خوانده اند امّا  

    من خوش می دارم که این نوع نگاه را که سازه بنیاد است سازه نگر یا رویکرد سازه ای بنامم. 



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    آموزش انشا (1)
    یکشنبه 89 بهمن 24  4:16 عصر

    انشا درسی است که ما را به زایش ذهن و فربه شدگی زبان می رساند.

    یکی از راه های پرورش ، بارورسازی و آفرینش ذهنی  بهره گیری از الگوها و روش های مناسب برای آموزش انشا است. در این نوشته ،تنها به بیان گام های آموزشی این الگو می پردازیم:

    الگوی بدیعه پردازی

    1) گزارش نخستین

    2) قیاس مستقیم

    3) قیاس شخصی

    4) بیان تضاد و ناسازی ها

    5) توصیف خلاقانه

    منبع : روش های نوین یاددهی -یادگیری ، انتشارات فرتاب ،1389



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    <      1   2      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کودک و زبان مادری- 12
    کودک و زبان مادری -11
    کودک و زبان مادری-10
    کودک و زبان مادری-9
    کودک و زبان مادری-8
    کودک و زبان مادری-7
    کودک و زبان مادری-6
    کودک و زبان مادری - 5
    کودک و زبان مادری - 4
    کودک و زبان مادری-3
    کودک و زبان مادری-2
    کودک و زبان مادری -1
    زبان، شاهراه رسیدن به جهان نور و روشنایی و علم
    کالبد شکافی رمان «ملت عشق»
    نمایی از درون
    [همه عناوین(252)][عناوین آرشیوشده]

    پنج شنبه 103 آذر 8

    کل:   591983   بازدید

    امروز:   47   بازدید

    دیروز:   124   بازدید

    فهرست

    [خـانه]

    [ RSS ]

    [ Atom ]

    [شناسنامه]

    [پست الکترونیــک]

    [ورود به بخش مدیریت]

    پیوندهای روزانه

    وبلاگ ادبی [265]
    سایت های ادبی [273]
    گروه ادبیات فارسی [693]
    [آرشیو(3)]

    آشنایی با من

    زبان آموزی

    لوگوی خودم

    زبان آموزی

    دسته بندی یادداشتها

    مقتل[2] . مقتل ، فدایی مازندرانی ، ادب عاشورایی . مقتل فدایی مازندرانی . مقتل فدایی مازندرانی ، نوحه ها . نشان اضافه، همزه، خط فارسی . نگرش شبکه ای ، فارسی ششم، رویکردخاص،رویکردعام، برنامه ی درسی ملی . نوروز . واژه های مصوّب . واژه، گزینش، بافت سخن، کاربست . کُنش خواندن، دریافت، فرایندهای مغزی . کودک، زبان، حس ها، واژه ها . کودک، زبان، خانو.اده، محیط، . کودک، زبان، سواد دیداری، انباره ی بصری، یادگیری. . کودک، یادگیری، زبان، حس ها، دریچه های دروندادی. . کودکف زبان آموزی، حافظه ی شنیداری، ایرج میرزا . آبشخور . آداب نوشتن ، هنجارهای درست نویسی . آموزش ، فراشناخت ، هداف ، مراحل . آهنگ، لحن، عاطفه و فضای حسّی متن، ادبیات، علوم و فنون . آوردگاه، علوم، فنون، ادبیات، فارسی، دهم . انشا ،توسعه ی تفکر و پرورش توانایی . ایران . ایستگاه سوم - علوم - فنون . تربیت . تصویرگری، صندوقی، کتاب درسی . جشن . جنیدی . حافظ . حس ها، ادراک، آگاهی. . حس ها، رودهای درون ریز، ذهن و یادگیری . خودارزیابی، پاسخ، علوم و فنون، ادبی، پایه ی دهم، کتاب درسی. . دگردیسی،فرارفتن،خاک شدن ،شکفتن،تیمار نفس سرگش . زبان . زبان آموزی،درهای علوم،حواس برونی . زبان فارسی، نشانه ها، نام گذاری و... . زبان، بافت ها و باروها، زمان.دگردیسی. . زبان، تلفّظ، کودکان، . زبان، زایش و فرسایش . زبان، گفتار، نوشتار، واژ، هم آیند و پس آیند. . زبان، کودک، مادرآوَرد بودن. . شعر فاطمی . صلاحی . صور خیال . طنز . علوم ، فنون، ادبیات، کارگاه، کالبدشکافی، فصل، پایه ی دهم . علوم و فنون، ادبی، خودارزیابی، تاریخ ادبیات . علوم، فنون، ادبی، خودارزیابی، دهم، قلمرو ها . علوم، فنون، ادبیات، کالبدشکافی، قلمرو ها، کتاب درسی . علوم، فنون، دهم، خوانش و نگارش . غزلیات شمس ، مولانا جلال الدین . فارس، آباده، سفرنگاشت . فارسی دهم، کالبد شکافی، قلمرو ها . فدایی ، اربعین . فدایی مازندرانی . فدایی مازندرانی ، صور خیال ، شعر عاشورایی . فدایی مازندرانی، مرثیه، هلال غم، محرم . فرهنگ، معلم، گوهر، هنر، پیکره و قلب . فرهنگستان . قرآن . کارگاه، تحلیل، علوم ،فنون، ادبیات، بازآموزی، یادیاری . کلیات، سوگ نامه، عاشورایی ، فدایی، مقتل منظوم . کودک . متن، جهان متن، رابطه، خوانش، چندآوایی . متن، خواننده، معنا . متن، ساختار و پیکره، جغرافیا . متن، گونه های متن، متن شنیداری . متن، مقام، حال و لحن . متن-خوانش پذیری- چندصدایی .

    آرشیو

    زبان آموری
    عاشورایی
    روش های یاد دهی - یادگیری
    بهاریه
    خواندن
    مولوی جلال فرهنگ
    فرهنگستان
    نام ها و یاد ها
    سپاس نامه
    درودی چو نور دل
    مهارت های نوشتاری

    اشتراک

     

    طراح قالب

    www.parsiblog.com