سفارش تبلیغ
بستۀ پیشنهادی وب هاست ایران
زبان آموزی

بهترین همدم، دانش است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

ایران من
سه شنبه 90 فروردین 30  5:40 عصر

نخستین کسی که به تعلیم و راهنمایی امیرالمؤمنان علی (ع) به پژوهش و تحقیق درباره ی زبان عربی و صرف و نحو آن پرداخت، ابوالاسود دوئلی بود که به کوشش وی مکتب علمی بصره به وجود آمد و سیبویه دانشمند بلندپایه ی ایرانی ( متوفی 183-180 هجری) اثر مشهور خود را به نام الکتاب در صرف و نحو عربی در همین مکتب تألیف کرد.

مکتب بصره پس از تحولات و دگرگونی­ها، جای خود را به مکتب علمی کوفه داد و علی بن حمزه کسائی (متوفی 189 هجری) یکی از نامدارترین دانشمندان این مکتب به شمار می­آید .

خَردک خُردک ،علم تجوید و قرائت و دیگرعلوم ادبی (بلاغت و عروض و قافیه و شعر...) و زبانی (خط و الفاظ ولغت و صرف و نحو...) در قلمرو زبان عربی یکی از رشته­های مهم تحقیقات در تمدن اسلام به شمار آمد که ایرانیان در بنیاد آن نقش بسیار برجسته ای داشتند .

پس ،تو را ای کهن بوم وبر

            دوست دارم !



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    واژگان فرهنگستانی
    پنج شنبه 89 آبان 13  10:9 صبح

    فریدون جنیدی از واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتقاد کرد. این شاهنامه‌پژوه و استاد زبان‌های باستانی  در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: در کشوری که دارای کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان است و یکی از کهن‌ترین زبان‌های جهان را با ریشه‌های بسیار عمیق در اختیار دارد، این مایه‌ی سرافکندگی است که چنین واژه‌هایی پدید می‌آید. او به انتخاب برخی واژه‌ها از سوی فرهنگستان اشاره کرد و گفت: 70 سال است که مردم به جای واژه‌ی «آلرژی»، «حساسیت» را استفاده می‌کنند. فرهنگستان هم همین واژه را مصوب می‌کند؛ اما اگر قرار است واژه‌هایی را که مردم می‌گویند، مصوب کنیم، دیگر وظیفه‌ی فرهنگستان چیست؟

     در حالی‌که ما به جای واژه‌ی «حساسیت» یا «آلرژی»، در فارسی، « انگیزش» را داریم و می‌توان از این واژه که فارسی است، استفاده کرد. جنیدی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر قرار بود انتخاب‌های مردم را تصویب کنند که مردم بدون تصویب آن‌ها هم همان‌ واژه‌ها را استفاده می‌کردند و به تأیید آن‌ها لزومی نبود و چرا روزها و ماه‌ها وقت و هزینه‌ی کشور را گرفته‌اند؟ این پژوهشگر افزود: ما در گذشته، خوراکی داشته‌ایم که به آن «بزم‌آورد» می‌گفتند. برای پخت این خوراک، گوشت را با ادویه می‌پختند و درون نان تنک (لواش) می‌گذاشتند که شبیه ساندویج امروزی است و آن را برای این‌که گاز نزنند، تکه تکه می‌کردند؛ زیرا گاز زدن اهریمنی بوده و مفهوم اجتماعی منفی داشته است. حالا فرهنگستان برای کشوری که هزار سال پیش، «بزم‌آورد» داشته است، در برابر «ساندویچ»، «دارازلقمه» را تصویب می‌کند، که هیچ فردی در سراسر ایران این واژه را استفاده نمی‌کند. این نشانه‌ی بی‌مطالعه بودن و ناآشنایی است. او همچنین به واژه‌ی «نورتاب» به جای «آباژور» که توسط فرهنگستان تصویب شده است، اشاره کرد و گفت: همه‌ی چراغ‌ها نور می‌تابانند؛ چرا برای «آباژور»، «نورتاب» را تصویب کرده‌اند؟ «آباژور» نام ویژه‌ای است و باید نام ویژه‌ای هم داشته باشد. جنیدی در ادامه به واژه‌ی «خوشاب» به معنای «کمپوت» اشاره کرد و گفت: این واژه‌ ریشه‌های درستی دارد؛ زیرا در خراسان میوه را با زعفران می‌پختند و این‌گونه آن را حفظ می‌کردند؛ اما برخی می‌گویند «خوشاب» به «کمپوت» ربطی ندارد، که این به علت ناآگاهی آن‌هاست. او همچنین با اشاره به واژه‌ی «ایوار» برای «غروب»، گفت: این واژه در زبان کردی هم وجود دارد و در شعرهای آن‌ها هم آمده است، حتی واژه‌ی «evening» هم از آن گرفته شده است؛ اما آن‌ها می‌گویند این لغت ریشه ندارد؛ در حالی‌که مردم آن را پذیرفته‌اند. جنیدی درباره‌ی استفاده‌ی مردم از واژه‌های مصوب فرهنگستان، اظهار کرد: وقتی کسی که صلاحیت ندارد، در مورد واژه‌ها حرف می‌زند و واژه‌هایی را که ریشه ندارد، تصویب می‌کند، مردم هم از آن استقبال نمی‌کنند. هیچ‌کس را نمی‌توان پیدا کرد که به «ساندویچ» بگوید «درازلقمه».



    نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    عملیات عمرانی
    شنبه 89 شهریور 13  2:59 عصر

     

    عملیات عمرانی

    منتقدی درباره «عمران صلاحی» می نویسد: «او بی‌شک آخرین حلقه اتصال طنز شریف پارسی بود که با مرگ غیرمترقبه خود اقدامات عمرانی در زمینه طنز را نیمه‌کاره گذاشت...
     
    آنچه خواهید خواند، از لطیفه های اوست که به یادش می خوانیم و می خندیم؛

                                                                           آتش
    از «پرویز خطیبی» (وقتی در زمان شاه از زندان آزاد شد) پرسیدند: تو چرا مثل کریم پورشیرازی خودت را در زندان آتش نزدی؟ گفت: متاسفانه جنس من نسوز است!

    سوتی
    روزی شخصی برای دیدن دکتر «رضازاده ‌شفق» به خانه‌اش می‌رود. خدمتکار در را باز می‌کند و می‌گوید: آقا تشریف ندارند.-‌ کی تشریف می‌آورند؟ -‌ والله آقا هر وقت دستور بدهند که بگوییم در خانه نیستند، دیگر برگشتن‌شان با خداست!

    فاکس
    شخص دیگری می‌گفت دستگاه فاکس از اختراعات ایرانیان بوده است. در قرن هشتم هجری «حسن» نامی فاکس را اختراع کرده و در اختیار خلق خدا گذاشته است.پرسیدیم: برای این ادعا سند و مدرک هم داری؟گفت که بله، چه مدرکی بهتر از حافظ. خواجه شیراز می‌فرماید:
    به حسن خلق و «و فا کس» به یار ما نرسد.

     



  • کلمات کلیدی : صلاحی، طنز
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   ف - اکبری شلدره  

    ماجرا
    دوشنبه 87 خرداد 13  11:25 عصر

       

      هرگز نیامدی که ببینم وفای تو            یا بشنوم زچشم تو آن ماجرای تو

    این بیت آغاز ین غزلی است که پیش تر  بر زبانم رفته است.بقیه را ..................

     

    و این هم مصراع:  چشمم به راه مانده و در وا نیامدی  ...........

     

    خوب است بدانید که این نیمه تا کنون یتیم و تنها مانده است.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    متن های خوانش پذیر
    آمده ماهِ محرّم
    خوانش پذیری متون
    این روزها
    هوای مکتب خانه
    آفرینش سراپا صنعت
    کی بوده ای نهفته
    نگفتم روزه، بسیاری نپاید
    چگونه می نویسم
    حکمت یا حافظه
    چشم عقاب و دل شهباز
    صدای خوانش، سیمای اندرون
    دل تکانی
    ساختار واژه
    آونگ بر صلیب سوال-11
    [همه عناوین(190)][عناوین آرشیوشده]

    شنبه 96 مهر 29

    کل:   239058   بازدید

    امروز:   22   بازدید

    دیروز:   134   بازدید

    فهرست

    [خـانه]

    [ RSS ]

    [ Atom ]

    [شناسنامه]

    [پست الکترونیــک]

    [ورود به بخش مدیریت]

    پیوندهای روزانه

    وبلاگ ادبی [249]
    سایت های ادبی [258]
    گروه ادبیات فارسی [661]
    [آرشیو(3)]

    آشنایی با من

    زبان آموزی

    لوگوی خودم

    زبان آموزی

    دسته بندی یادداشتها

    مقتل[2] . مقتل ، فدایی مازندرانی ، ادب عاشورایی . مقتل فدایی مازندرانی . مقتل فدایی مازندرانی ، نوحه ها . نگرش شبکه ای ، فارسی ششم، رویکردخاص،رویکردعام، برنامه ی درسی ملی . نوروز . واژه های مصوّب . آبشخور . آداب نوشتن ، هنجارهای درست نویسی . آموزش ، فراشناخت ، هداف ، مراحل . آهنگ، لحن، عاطفه و فضای حسّی متن، ادبیات، علوم و فنون . آوردگاه، علوم، فنون، ادبیات، فارسی، دهم . انشا ،توسعه ی تفکر و پرورش توانایی . ایران . ایستگاه سوم - علوم - فنون . تربیت . جشن . جنیدی . حافظ . خودارزیابی، پاسخ، علوم و فنون، ادبی، پایه ی دهم، کتاب درسی. . دگردیسی،فرارفتن،خاک شدن ،شکفتن،تیمار نفس سرگش . زبان . زبان آموزی،درهای علوم،حواس برونی . زبان، بافت ها و باروها، زمان.دگردیسی. . شعر فاطمی . صلاحی . صور خیال . طنز . علوم ، فنون، ادبیات، کارگاه، کالبدشکافی، فصل، پایه ی دهم . علوم و فنون، ادبی، خودارزیابی، تاریخ ادبیات . علوم، فنون، ادبی، خودارزیابی، دهم، قلمرو ها . علوم، فنون، ادبیات، کالبدشکافی، قلمرو ها، کتاب درسی . علوم، فنون، دهم، خوانش و نگارش . غزلیات شمس ، مولانا جلال الدین . فارسی دهم، کالبد شکافی، قلمرو ها . فدایی ، اربعین . فدایی مازندرانی . فدایی مازندرانی ، صور خیال ، شعر عاشورایی . فدایی مازندرانی، مرثیه، هلال غم، محرم . فرهنگستان . قرآن . کارگاه، تحلیل، علوم ،فنون، ادبیات، بازآموزی، یادیاری . کلیات، سوگ نامه، عاشورایی ، فدایی، مقتل منظوم . کودک . متن، جهان متن، رابطه، خوانش، چندآوایی . متن، مقام، حال و لحن . متن-خوانش پذیری- چندصدایی .

    آرشیو

    زبان آموری
    عاشورایی
    روش های یاد دهی - یادگیری
    بهاریه
    خواندن
    مولوی جلال فرهنگ
    فرهنگستان
    نام ها و یاد ها
    سپاس نامه
    درودی چو نور دل
    مهارت های نوشتاری

    اشتراک

     

    طراح قالب

    www.parsiblog.com